Missie
Syndion ondersteunt cliënten om met eigen zeggenschap een zinvol leven te leiden, midden in de maatschappij.
Vanuit deze visie en missie, wordt binnen Syndion gewerkt volgens de volgende drie kernwaarden: zeggenschap, verbindend, maatwerk met lef! Samengevat betekent dit dat Syndion erop gericht is om cliënten met eigen zeggenschap een zinvol leven te laten leiden, dat bewust wordt omgaan met regelruimte en dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden belegd.
Bij Syndion werken ongeveer 1.100 medewerkers (625 fte) en een groot aantal vrijwilligers. In 2023 had de organisatie circa 1.500 cliënten in zorg en de omzet bedroeg circa €62 miljoen; een toename van 9,4% ten opzichte van 2022. De organisatie is financieel gezond.
Voor meer informatie over de organisatie zie: www.syndion.nl
Governance
Syndion is een stichting met een eenhoofdige raad van bestuur, die statutair en integraal verantwoordelijk is voor de besturing van de organisatie. De directie- en managementstructuur van Syndion is onlangs herzien. In de aangpaste structuur geeft de bestuurder direct leiding aan een aantal directeuren primair proces, directeuren van de ondersteunende diensten en een bestuurssecretaris. De bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht.
De kerntaak van de Raad van Toezicht is om erop toe te zien dat Syndion zich inspant om de gestelde maatschappelijke doelstellingen te bereiken en of er binnen de geldende regels en kaders wordt gehandeld. Daarnaast heeft de Raad van Toezicht een klankbordfunctie voor de bestuurder en geeft de bestuurder gevraagd/ongevraagd advies conform de Governancecode Zorg.
Syndion werkt op centraal niveau met een ondernemingsraad en met een centrale cliëntenraad, die bestaat uit cliënten en verwanten.
Uitdagingen
Syndion heeft, net als andere zorgaanbieders, te maken met diverse uitdagingen in de omgeving, waaronder een krappe arbeidsmarkt, toenemende druk op de budgetten en een steeds complexer wordende zorg en ondersteuning aan cliënten.
Ook binnen die veranderende context wil Syndion alles uit de kast blijven halen om kansenongelijkheid voor mensen met een beperking tegen te gaan en hen te ondersteunen een zinvol leven te leiden, midden in de maatschappij.
In het strategisch meerjarenbeleidsplan 2021-2025 heeft Syndion aangegeven hoe zij dit wil doen. Dit meerjarenbeleidsplan loopt binnenkort af. De organisatie staat voor de uitdaging om een nieuwe toekomstvisie te schetsen, waarin heldere keuzes worden gemaakt met betrekking tot de plaats die Syndion in het zorglandschap in wil nemen, het aanbod van zorg dat Syndion kan en wil blijven bieden en de samenwerking met partners in het veld.
De nieuwe bestuurder van Syndion, die begin maart is gestart, zal zich hier het komende jaar onder andere op richten, in co-creatie met betrokkenen in en om de organisatie.
In de afgelopen periode is, onder leiding van een interim-bestuurder en met een brede betrokkenheid vanuit de organisatie, een nieuwe organisatiestructuur geïmplementeerd. De meeste posities binnen deze nieuwe structuur zijn inmiddels ingevuld; deels met mensen vanuit de eigen organisatie.
Ook is veel aandacht besteed aan helderheid over rollen en verantwoordelijkheden in die nieuwe structuur. Voor de komende periode is het belangrijk om toekomstgericht te bouwen aan en met het nieuwe leiderschap binnen de organisatie met als doel medewerkers binnen zowel de zorg als ondersteunende diensten optimaal te laten presteren en met plezier te laten werken.
De kernwaarden van Syndion – verbinding, zeggenschap en maatwerk met lef – vormen de basis van de organisatie en geven richting aan het omgaan met cliënten, verwanten en elkaar. Vanuit deze kernwaarden wil Syndion zich verder ontwikkelen naar een professionele cultuur, waarin medewerkers werken vanuit vertrouwen, eigenaarschap nemen en verantwoordelijk worden gehouden voor afspraken en resultaten.
Tot slot wil Syndion de komende periode verder investeren in de professionalisering van de bedrijfsvoering. Daarbij is het belangrijk om te sturen op een meer geïntegreerde benadering, waarbij zorg, processen en ondersteuning optimaal op elkaar aansluiten zodat de organisatie als geheel effectiever en efficiënter kan werken.