De ombudsman behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn.
De ombudsman is een tweedelijns klachtbehandelaar. Dat wil zeggen dat als iemand een klacht heeft ingediend bij de instantie zelf en daar initieel geen bevredigende oplossing vindt, de klacht kan worden ingediend bij de ombudsman.
De ombudsman onderzoekt op welke wijze een bestuursorgaan zich tegenover een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen en kijkt of de klager op de juiste manier is geholpen door een ambtenaar of een instantie. Zij of hij komt met een oordeel, een oplossing en/of een advies om de klacht op te lossen of in de toekomst te voorkomen.
De huidige ombudsman werkt voor zeven gemeenten (Amsterdam, Almere, Amstelveen, Diemen, Landsmeer, Waterland en Zaanstad), Vervoerregio Amsterdam en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.
De ombudsman voert zijn werk onafhankelijk en onpartijdig uit. Zie voor meer informatie: OmbudsmanMetropool.nl.