Opening media image

ActiZ

voorzitter

Utrecht, Nederland

Organisatie

ActiZ is de branchevereniging van circa 400 zorgorganisaties, die met ongeveer 400 duizend medewerkers zo’n twee miljoen kwetsbare ouderen en chronisch zieken verplegen en verzorgen; thuis, in het verpleeghuis en in verblijfsvoorzieningen tussen ziekenhuis en thuis in, ongeveer 90% van alle verpleging, verzorging en thuiszorg in Nederland.

Daarnaast faciliteert ActiZ de belangenbehartiging voor de jeugdgezondheidszorg in samenwerking met GGD GHOR Nederland.

ActiZ heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de organisatie van de zorg voor ouderen en chronisch zieken toekomstbestendig te maken. Dat betekent: bijdragen aan realistische verwachtingen, bureaucratie verminderen, personeelstekort terugdringen, innovatie aanjagen en het vakmanschap van zorgprofessionals faciliteren en stimuleren.

Knel- en verbeterpunten op bovenstaande thema’s worden door ActiZ vroegtijdig gesignaleerd, centraal op de politiek-bestuurlijke agenda gezet en onder de aandacht van het brede publiek gebracht als dat nodig is.

400

zorgorganisaties

400.000

medewerkers

2 mln

cliënten

Functie

ActiZ zoekt een inspirerende en verbindende voorzitter (zowel binnen als buiten de vereniging), die de sector ouderenzorg een warm hart toedraagt en deze mooie sector goed voor het voetlicht kan brengen bij publiek, pers, polder en politiek.

De voorzitter is authentiek, herkenbaar voor de leden en is in staat de verbinding te maken met en tussen (groepen) leden. Zij of hij is in staat alle generaties aan te spreken en te binden. Daarnaast weet de voorzitter zich gemakkelijk te bewegen in het politieke speelveld.

 

Picture

Voorzitter van het bestuur

Teamspeler

Verbinder die anderen een podium gunt, maar ook doorpakt wanneer nodig.

Mediageniek

Bereid het eigen netwerk in Den Haag en met de media in te zetten voor ActiZ.

Verenigingsmanagement

Enthousiast over participatieve verenigingsstructuur.

Onafhankelijk

Kan volledig onafhankelijk toetreden tot het bestuur.

Arbeidsvoorwaarden

In overeenstemming met de functie en aanstelling voor gemiddeld 20 uur per week.

De leden zoeken een voorzitter die:

  • Oog en gevoel heeft voor maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen.
  • Sterk is in het maatschappelijke debat en alle generaties weet aan te spreken.
  • Toegang heeft tot de Haagse politiek, als boegbeeld van ActiZ herkend wordt in de media en in staat is de vereniging goed onder de aandacht te brengen.
  • De zorg (voor ouderen) kent en begrijpt.
  • Richting weet te geven aan de verdere ontwikkeling van ActiZ als vereniging en oog heeft voor bestuurlijk talent.
  • Enthousiast is over de participatieve verenigingsstructuur en bijdraagt aan de verdere versterking hiervan.
  • Een verbindende teamspeler is die zowel binnen als buiten de vereniging gezien wordt.
  • Anderen ook het podium gunt (bescheiden binnen de vereniging) en indien nodig met lef expressief extern naar voren treedt. 
  • Staat voor de cultuur van de sector, het debat initieert en de open dialoog omarmt.
  • Een frisse, open en energieke uitstraling heeft.
  • Onafhankelijk is (c.q. is geen bestuurder of toezichthouder in of rond de sector).
  • Ervaring heeft in vergelijkbare complexe bestuurlijke rollen.
  • Strategisch luistert, concretiserend denkt met visie, maar ook zakelijk is ingesteld.
Picture

Verdere informatie

ActiZ laat zich in deze procedure bijstaan door Eugenie van Leusen en Pieter Cortenbach van Vanderkruijs partner in executive search. Belangstellenden kunnen hun interesse kenbaar maken door voor 23 juli een korte motivatie (inclusief een actueel cv) te sturen aan actiz@vanderkruijs.com. Voor informatie kunnen geïnteresseerden ook bellen met Eugenie van Leusen op 020-7267272.

U ontvangt binnen één werkdag een ontvangstbevestiging van uw sollicitatie. Wij verzoeken u contact op te nemen met Vanderkruijs indien u deze bevestiging niet ontvangt.

Er is een selectiecommissie samengesteld die bestaat uit twee leden van het bestuur, een lid uit een kerngroep, een lid uit een commissie en de directeur van het bureau.

Planning

Belangstellenden dienen rekening te houden met gesprekken in september en deels oktober. Concrete data volgen zo spoedig mogelijk.

Voorgenomen besluit tot benoeming vindt plaats in de bestuursvergadering van 15 oktober a.s.

Het bestuur doet een voordracht in de ALV van 24 november a.s.

Picture

Vanderkruijs 

Executive search

Vanderkruijs is al jaren een toonaangevend bureau voor executive search en leiderschapsontwikkeling voor organisaties, instellingen en bedrijven in die staan voor maatschappelijke impact.

Ons team

Ons team bestaat uit negen ervaren consultants met een cultureel diverse achtergrond ondersteund door een team van research consultants alsmede uit een professioneel backofficeteam voor een optimale logistieke en administratieve ondersteuning.

Connecting identities

Wat ons betreft winnen drijfveren en persoonskenmerken het van competenties en ervaring, Vanderkruijs staat voor “connecting identities” met een sterk accent op het digitalisering, gender & culturele diversiteit en next generation leiderschap. 

Picture

Geïnteresseerd?

Klik op de "Solliciteer hier" knop voor de uitgebreide profielschets en om te solliciteren

Solliciteer hier